فرومنگنز متوسط کربن

فرومنگنز متوسط کربن MEDIUM CARBON FERRO MANGANESE که به اختصار به آن MCFeMn گفته می‌شود, یکی از اساسی‌ترین متریال‌های مورد استفاده در صنایع ریخته‌گری فلزات آهنی و همچنین صنایع الکترودسازی می‌باشد. این مواد از خانواده فروآلیاژها می‌باشد, که از ترکیب آلیاژهای مختلف و آهن به دست می‌آید. منگنز آلیاژیست که در این ترکیب وجود دارد و قالب مواد تشکیل دهنده آن می‌باشد، که بر اساس کاربرد, مقدار آن بین 75 الی 85 درصد متغیر است. همانطور که از نام این فروآلیاژ مشخص است ,عنصر دیگری که در ترکیب آن از اهمیت بالایی برخوردار است, مقدار کربن موجود در آن می‌باشد, که نباید از حداکثر 1/5 درصد تجاوز کند. عناصر دیگر تشکیل دهنده آن مقادیر ناچیزی از سیلیس، فسفر و گوگرد می‌باشد.

فرومنگنز متوسط کربن, ظاهری خاکستری با رگه‌های قهوه‌ای دارد و عموما به صورت کلوخه برای مصرف در صنایع ریخته‌گری و یا پودر شده برای مصرف در صنایع الکترود‌سازی دانه بندی می‌شود.چگالی منگنز 7.43 گرم بر سانتی متر مکعب، نقطه ذوب 1245 درجه سانتیگراد و نقطه جوش 2150 است.

همانطور که قبلا گفته شد, مقدار کربن در ترکیب فرومنگنز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد, که بر همین اساس نیز به سه گرید, زیر دسته بندی می‌شود.
1- فرومنگنز پرکربن: با کربن بین 6 الی 8 %
2- فرومنگنز متوسط کربن: با کربن 1 الی 2 %
3- فرومنگنز کم کربن: با کربن 0/3 الی 0/8 %

قیمت فرومنگنز متوسط کربن

قیمت گذاری این سه گرید فرومنگنز نیز بر اساس میزان کربن موجود در آن دسته بندی می‌شود ,که به ترتیب فرومنگنز کم کربن ,بیشترین و پرکربن کمترین قیمت را دارد. بر همین اساس ,قیمت فرومنگنز متوسط کربن از پرکربن بالاتر و از کم کربن پایینتر است.در صنعت فولادسازی به ازای هر تن فولاد تولیدی ,حدود 3 تا 5 کیلوگرم منگنز 75 درصد مصرف می‌شود. بالاترین میزان تولید و سهم از فروش را در جهان کشورهای چین، آفریقای جنوبی، روسیه و هندوستان دارند.

نحوه تولید فرومنگنز

تولید فرومنگنز تحت احیاء کربوترمال در کوره‌های قوس الکتریکی یا کوره‌های بلند در دمای 1200 الی 1400 درجه سانتیگراد انجام می‌شود.نحوه تولید آن, با حرارت دادن مخلوطی از اکسید آهن و سنگ منگنز40% با کربن (به صورت زغال سنگ و کک) و اضافه کردن سرباره سازها مانند دولومیت، آهک و کوارتز به آن فرایند انجام می‌شود.

کاربرد فرومنگنز متوسط کربن

به طور کل می‌توان گفت, در مواقعی که کربن باعث خرابی ساختار ریختگی محصول شود, از فرومنگنز متوسط کربن استفاده می‌شود.فولاد با کیفیت در فرآیند ذوب نیاز به اکسید زدایی و گوگرد زدایی دارد و استفاده از اکسید زدا هزینه را به شدت افزایش می‌دهد. فرو منگنز عمدتا برای خنثی کردن اثرات بد گوگرد و سایر مواد مضر استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یک اکسید‌کننده عمل می‌کند و با گوگرد ترکیب می‌شود و تولید سولفور منگنز می‌کند و بدین وسیله ,تأثیر نامناسب سولفور آهن و تردی حاصل از آن را کاهش می‌دهد, در نتیجه خواص گرم کار محصول را بهبود می‌بخشد. این ویژگی‌ها باعث افزایش استحکام و سختی می‌شود و کیفیت فولاد را بهبود می‌بخشد.

در صنعت ریخته‌گری، فرومنگنز متوسط کربن برای ماده تلقیح و کروی‌ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و از تشکیل کاربیدها جلوگیری می‌کند. همچنین رسوب گرافیت را افزایش می‌دهد، و زمان کروی شدن را بسیار کوتاه و تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این ماده باعث کاهش تشکیل ناخالصی در آهن مذاب می‌شود و در نتیجه انسداد ورودی آب کوره کاهش می‌یابد و عمر مفید کوره ذوب به طور موثر طولانی می‌شود.

 

ویژگی ها

با توجه به ویژگی‌های فرومنگنز متوسط کربن به طور گسترده در صنعت ریخته‌گری آهن و فولاد استفاده می‌شود. فرومنگنز یک ماده اکسید‌کننده و آلیاژی پرکاربرد در فولادسازی است. فرومنگنز متوسط کربن به عنوان یک افزودنی می‌تواند سختی، انعطاف پذیری، چقرمگی و مقاومت در برابر سایش فولاد را بهبود بخشد. به طور گسترده در فولاد سازه‌ای، فولاد ابزار، فولاد مقاوم در برابر حرارت، فولاد مقاوم در برابر سایش استفاده می‌شود. با افزودن فرومنگنز به مذاب باعث خوش تراش شدن فولاد و چدن می‌شود که این ویژگی در قطعات خودرو و یا قطعاتی که به تراش احتیاج دارد کاربرد فراوانی دارد.

نیاز این کالا در کشور ما از طریق واردات تامین می‌شود و شرکت شایان مواد وارد‌کننده این محصول در کشور می‌باشد.جهت خرید فرومنگنز متوسط کربن و یا اطلاع از قیمت فرومنگنز متوسط کربن با ما تماس حاصا نمائید.

 

ارسال به تمام نقاط ایران

منگنز
درصد عناصر
77-82٪ Mn منگنز
1-2٪ C کربن
1% Si سیلیس
0/2% P فسفر
0/02٪ S گوگرد
60 - 10 Size سایز

مطالب مرتبط

پیام داخل واتساپ
Call Now Button